HTML

F1 retro

Kilencvenes évekbeli magyar F1-újságcikkek beszkennelve. Egy régi, gondosan vezetett gyűjtemény közkinccsé tétele.

Friss topikok

Linkblog

Címkék

1987 (1) 1991 (1) 1992 (16) 1993 (19) 1994 (9) adelaide (1) adriane galisteu (4) aida (1) alboreto (9) alesi (21) alliot (4) amati (1) andretti (10) apicella (1) ausztrália (1) badoer (1) baleset (1) barbazza (2) barcelona (2) barrichello (10) baumgartner (1) belgium (2) belmondo (1) berger (35) bernard (1) bevezető (1) blundell (8) boutsen (3) bradley stone (1) brazília (2) brundle (26) capelli (6) cindy crawford (1) collins (1) comas (9) corinna (2) coulthard (3) csendes oceán (1) cserkúti józsef (1) dallas (1) decesaris (6) dél afrika (1) de angelis (1) de cesaris (1) donington (1) ecclestone (4) emerson fittipaldi (1) estoril (2) európa (1) f1retro (1) ferjáncz attila (1) ferrari (1) fittipaldi (8) forma 1 (1) franciaország (2) frentzen (2) gachot (2) gilles villeneuve (2) gounon (1) gyulay zsolt (1) häkkinen (15) héder barna (1) herbert (10) hill (25) hockenheim (2) hölgyek (1) hungaroring (9) hunt (1) ibusz (1) imola (6) interlagos (2) irvine (2) jackie stewart (1) japán (3) jones (1) jorginho (1) kanada (2) katajama (5) kyalami (1) lamy (3) lapajbácsi (7) lapaj bacsi (1) larini (3) lauda (4) lehto (7) l kelemen gábor (1) magny cours (2) magyarország (8) mansell (23) marcella praddo (1) maria teresa fiandri (1) martini (5) mclaren (1) mexikó (1) móczár péter (1) monaco (4) monte carlo (4) montreal (2) monza (2) morbidelli (3) mosley (4) nagy brittannia (2) nannini (1) naspetti (1) neményi béla (1) németország (2) nocomment (1) olaszország (2) paletti (1) palik (1) pártay lucia (1) patrese (30) patrick head (1) peugeot (1) piquet (3) portugália (2) prost (27) ratzenberger (5) reutemann (1) rodriguez (1) rókusfalvi pál (1) rondennis (1) ron dennis (1) rosanne (1) san marino (6) sauber (1) schumacher (39) senna (44) silverstone (2) spa (2) spanyolország (2) stern (1) suzuka (3) suzuki (2) szeles mónika (1) uborkaszezon (1) verstappen (2) von trips (1) warwick (9) wendlinger (12) williams (1) zámbó jimmy (1) zanardi (2) Címkefelhő

2010.01.28. 09:35 Szigi.

1994, San Marinoi Nagydíj, Imola, időmérő edzések

Címkék: schumacher 1994 barrichello paletti hill berger imola san marino senna héder barna ratzenberger lehto de cesaris larini de angelis bradley stone

Személyes emlékeim a második időmérő edzésről: valahogy Barrichello előző napi balesete sem indította be bennem a vészreakciókat: úgy éreztem, hogy amilyen sok balesetet megúsztak az utóbbi időben (93-ban főleg) a pilóták karcolás nélkül, most sem lehet baj, főleg, hogy Barrichello - aki ekkor bombameglepetésre a második helyen állt a bajnokságban a Jordannel - másnap már kicsit összekarcolt arccal, de ott sétálgatott a depóban, igaz nem engedték rajthoz állni a versenyen. Utólag visszagondolva Lehto és Alesi komolyabb balesete és a látványos interlagosi négyes karambol már intő jel volt... Az Eurosporton néztem az edzést. Az elején még nem sokan jöttek ki, csak Hill repesztett egy jó időt, és éppen egy még jobb időre készült, a részidejei jók voltak, talán Senna mellé fel is tudott volna jönni a második sorba. Ám ekkor képváltás és egy iszonyatosan összeroncsolódott autót mutatnak. Az Eurosport kommentátorai egyből felismerik: "Oh, Roland Ratzenberger" - mondják viszonylag nyugodtan. A következő kép piros zászló: azonnal leállították az edzést. Ekkor még arra gondoltam, hogy azért, mert Ratzenberger az ütközés után nagyon rossz helyre, a pálya közepére sodródott vissza. A visszajátszásnál már kicsit aggódtam, hiszen noha magát a becsapódást máig nem láthattuk, de hatalmas erejű lehetett, mert egy kanyarral később bukkant ki az autó az általunk nem látható helyről. Ijesztő volt a közönség reakciója is; hátrahőköltek, mintha menekülni akarnának az iszonyatos erejű becsapódás elől. A lassításból látszott, hogy Ratzenberger feje tehetetlenül billeg már a cockpitben, de még ekkor sem gondoltam olyan szörnyű dologra, maximum arra, hogy az osztrák fiú elvesztette az eszméletét. A mentőcsapat azonnal a helyszínre érkezett, és ott a pálya közepén szívmasszázst alkalmazott a pilótán. Azt hiszem itt fogtam fel, hogy mi történhetett, hogy nagyon nagy baj van. Látszott (mivel akkor még nem takarták el az orvoscsapatot lepelekkel), hogy nem tudják beindítani újra a szívműködést, és hogy menthetetlen a helyzet. Ennek ellenére bevitték a kórházba, de meggyőződésem, hogy már a pályán halott volt (annak idején 1982-ben annál a szörnyű montreali startnál Ricardo Palettit is bevitték a kórházba, pedig egyértelműen már halott volt a lángoló versenyautóban). Ayrton Senna - aki előző nap Barrichellot is meglátogatta a betegágyánál - azonnal kivitette magát a pályára, megnézni, hogy mi történhetett a kanyarban (a diagnózis sajnos egyszerű: a Villeneuve-kanyar előtti iszonyatosan gyors egyenes részen levált a légterelője Ratzenbergernek és ettől irányíthatatlanná vált az autója - onnantól nem volt esélye). Az edzés legalább 50 perc szünet után folytatódott, ám mind a Benetton, mind a Williams csapat lehúzta a redőnyt, nem folytatták az edzést, amelyen azután már szinte nem is történt semmi. A pilóták és a nézők reménykedtek még, hogy Ratzenberger túlélte, de én úgy emlékszem, hogy ekkor már biztos voltam benne, hogy nem él. Az edzés végét megvárták a hír bejelentésével, az Eurosporton is. Eurosport News szlogen után jött egy főcímzene, amit életemben csak kétszer hallottam (ezen a napon először, és a következő napon másodszor), de örökre belémvésődött. A főcímzene után pedig láthatóvá vált Roland Ratzenberger képe gyászkeretben, szívszorító gyászzenével, majd többször is kilassították a balesetet. A Magyar Televízió is megadta a módját: a késő esti Telesportban Héder Barna első szavai ezek voltak: "Jó estét kívánok. Tragédia történt Imolában". Nagyon megfogott, hogy az előre megszerkesztett adásmenetet alaposan felforgatva a műsor fele Ratzenbergerről szólt és a további események kommentálása (hajrájához közeledett az NB1 például) is kifejezetten gyászos, levert hangulatú volt. Versenyen Ricardo Paletti (1982, Montreal), tesztelésen Elio De Angelis (1986, Paul Ricard) óta ez volt az első haláleset a Forma-1 történelmében. Sajnos a következőre 24 órát sem kellett várni...

Az első időmérő edzésről egy montázsszerű kép a Nemzeti Sportból:



Az edzésről egy kedélyesnek mondható beszámoló ugyaninnen:



A második időmérő edzésre aztán beborult az ég, és innentől a fekete szín fog dominálni egy ideig itt, az f1retro blogonn...

Nemzeti Sport címlap:



A cikk:




A Mai Nap címlapja és belső cikke:





A Kurir cikke, amely a címet leszámítva szóról szóra megegyezik a Mai Napéval:



Egy ismeretlen sajtóorgánum írása:



Végezetül pedig Roland Ratzenberger nekrológja a Nemzeti Sportból:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1retro.blog.hu/api/trackback/id/tr241708394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása